Thursday, 23 January 2014

Bagaimana Mengira Waktu Subur?


BAGAIMANA MENGIRA WAKTU SUBUR?

Kebelakangan ni memang ramai pasangan baru kawin tapi lambat dapat anak. Mengapa? Banyak faktornya antaranya cara pemakanan yang tak sihat dan sebagainya. Tahu tak kira waktu subur? Jika anda mahir mengira waktu subur (Bagi yang normal haid setiap bulan) mudah bagi anda untuk fokus bila waktu perlu samada untuk mendapatkan zuriat atau menjarakkan kehamilan.

Sebelum nak tahu waktu subur kita yang tepat, yang paling penting mesti tahu purata haid. Sebab tu pentingnya hari pertama haid dicatat di dalam kalender kita. Di sini saya cuma ringkaskan seboleh mungkin tentang hari subur dalam bentuk gambarajah yang lebih mudah difahami.

PURATA HAID

Purata haid setiap orang tak sama. Ada yang 28 hari, 30 hari dan sebagainya. Tetapi purata normal adalah sekitar 28 hari hingga 35 hari. Bagi yang normal haid setiap bulan tu memang senang nak tahu bila hari subur kita. Yang tak normal? Haaa.... baca kat bawah lagi.

Cara kira purata haid seperti dalam carta di bawah ni. Saya olah jadual ni bagi senang faham dan ringkas. Baca, fahami dan kira purata kitaran haid anda.

Kira Purata Haid photo KiraPurata.jpg1. Mesti tahu bila tarikh MULA haid pada bulan-bulan yang lepas.
2. Kiraan bermula dari hari pertama haid hingga hari haid akan datang (Lihat gambarajah). Jadi anda akan dapat tempoh kitaran haid anda.
3. Apabila sudah ada 3 kitaran haid yang anda dapat, kira puratanya (Lihat gambarajah).
4. Purata inilah yang penting untuk mengetahui bila hari subur.

Ok, dah dapat purata haid? Lagi senang nak tahu bila waktu subur kita. Caranya? Uhmmm... Sebelum tu kita kena faham dulu tentang FASA KITARAN HAID pulak. Supaya kita faham bagaimana 'kilang' dalam badan kita ni beroperasi baru kita tahu macam mana nak menggunakannya. Ada 4 fasa penting dalam satu-satu kitaran haid. Saya dah olah dalam gambarajah bagi senang faham. Baca ringkasan yang saya buat dalam setiap fasa.

Fasa Kitaran Haid photo KitaranHaid.jpgMengapa hari ke-14 adalah hari subur?
Jawapan: Kerana purata haid adalah 28 hari. (Jawapan mudah)

Bagaimana pula purata haid selain dari 28 hari? Adakah hari ke-14 dari hari haid pertama tetap hari yang paling subur? Ohh... tidak. Sekiranya purata haid selain dari 28 hari, kira begini:

Jika purata haid 35 hari maka tolak 14 hari, maka hari subur adalah hari yang ke 21 dari tarikh mula haid. Kiraan bermula dari hari pertama dari jangkaan haid AKAN DATANG tolak 14 hari. Sebab tu penting tahu purata haid kita.

Jika purata haid 30 hari - 14 hari = Hari ke 16 dari tarikh mula haid adalah hari subur.
Jika purata haid 29 hari - 14 hari = Hari ke 15 dari tarikh mula haid adalah hari subur.
Jika purata haid 33 hari - 14 hari = Hari ke 19 dari tarikh mula haid adalah hari subur.
Kitaran Haid - Subur photo KitaranHaid-Subur.jpgADAKAH HARI YANG DISEBUTKAN SAHAJA WAKTU SUBUR?

Secara saintifiknya, sperma boleh bertahan selama 3-5 hari manakala ovum/telur boleh tahan dalam 1-2 hari sahaja. Jadi kemuncak hari subur tu adalah pengeluaran telur dalam ovari wanita mesti dihidupkan oleh sperma jika mahukan zuriat. Jika sperma yang dimasukkan 3 hari sebelum hari subur dan 2 hari selepas waktu subur kemungkinan untuk sperma bertemu dengan telur adalah sangat tinggi.

Bagi sesiapa yang mahu merancang untuk menjarakkan kehamilan boleh mengamalkan kaedah ini, tetapi agak berisiko dan takut tidak berapa tepat. Mungkin anda boleh tersalah kira atau haid anda yang tidak menentu sukar untuk anda guna kaedah ini. Bagi yang mempunyai kitaran haid tetap tiap-tiap bulan, anggarkan agar tidak bersama pada 5 hari sebelum dan 5 hari selepas hari subur. Walaubagaimanapun cara ini tidak berapa tepat dan mempunyai risikonya sendiri.


CARA LAIN MENENTUKAN KESUBURAN (Bagi yang period tak normal boleh cuba)

1. SUHU BADAN 

Suhu badan akan naik sedikit pada waktu subur disebabkan oleh peningkatan hormon yang mendadak. Kalau rajin, catatla graf suhu badan setiap hari. Cara ni agak leceh dan mungkin boleh jadi tak tepat kerana sekiranya anda demam atau kurang sihat, suhu badan anda juga meningkat.

2. LENDIRAN FARAJ

Pada waktu-waktu subur, lendiran faraj lebih dari biasa seiiring dengan pengeluaran hormon yang meningkat. Periksa lendiran tersebut kerana biasanya ianya melekit tetapi jika hari subur ia lebih likat lagi.
Lendir photo Lendir.jpg
 Kalau lendiran faraj tu melekit-lekit macam ni
dan banyak dari biasa bermakna ia petanda kita subur.

3. GUNA EVOLUTION TEST STRIP

Menggunakan evolution test strip mungkin lebih senang dan tepat untuk mengesan hormon Luteinizing Hormon (LH) di dalam urin. Ia membantu meramal masa ovulasi dan puncak kesuburan. Keputusannya cepat dalam masa lima minit keputusannya keluar dan ketepatannya menghampiri 99%. Bentuk dan rupa test strip ini lebih kurang sama dengan test strip yang lain.

Bagaimana strip ini berfungsi? Luteinizing Hormone (LH) dalam kuantiti yang tinggi menyebabkan proses ovulasi (pelepasan telur atau ovum dari folikel ovari). Semasa kitaran haid hanya sejumlah
kecil LH terhasil, tetapi di pertengahan kitaran LH akan meningkat dgn dramatik. Peningkatan ini dipanggil "LH surge" dan mendahului ovulasi.

Conception berkemungkinan besar akan berlaku dalam tempoh 36 jam selepas "LH surge".  Ujian Ovulasi LH  direka khusus untuk mengesan "LH surge" anda pada masa apabila anda mungkin ovulasi. Jika anda menerima positif pada ujian LH, anda berada dalam fasa yang paling subur anda kitaran haid anda.

Dimana mahu mendapatkan test strip ovulasi ini? Ianya banyak dijual di farmasi-farmasi tetapi harganya agak mahal. Anda boleh dapatkannya dari saya dengan harga RM15.00 untuk 10 batang strip test ini. email saya viaemma@yahoo.com saya akan beri consult percuma.
 photo EVOLUTIONTESTSTRIP.jpg
(Untuk Gambar Lebih Besar right click & view Image)
keputusan ujian photo KeputusanUjian.jpg

Wednesday, 22 January 2014

Penggunaan Feminine Wash ketika hamil


Assalamualikum w.b.t

Ramai ibu2 mengandung yang takut untuk menggunakan feminine wash ketika hamil katanya " pencuci tidak elok guna semasa hamil" ..  

ce baca pengalaman custermer ni http://myjourneythrougheverythingnice.blogspot.com/2012/10/keputihan-semasa-mengandung-review.html


KELEBIHAN FEMININE WASH JSD

soalan:

saya dimaklumkan kita tidak digalakkan guna feminine wash kan? sebab ianya akan boleh membunuh bakteria baik utk miss V kita. so pertanyaan saya, knp produk ni ada jual FW?
...
...jawapan:

kebanyakkan Feminine Wash di pasaran ada bahan yang "irritant", yang boleh menimbulkan kerengsaan seperti pengggunaan sabun pada kawasan faraj, penggunaan sabun atau pelembut kain yang secara tidak sedar ia menjadi "irritant" ataupun penyebab kegatalan, atau apa-apa bahan untuk feminine wash.

pH normal faraj 3.8 - 4.3 (slightly acidic)..

Feminine Wash JSD yg pH dia dlm range ni.. bole guna hari2.. kalau yg ikut stndard pH ni biasanya harga dia mahal.. bukan cikai punya..

Feminine Wash JSD susuk dara pH dia dlm range ni plus medicated.. so sgt sesuai utk wanita yg bermasalah keputihan..

wanita yang selalu keje kat luar, wanita yang selalu stress dimana factor-faktor ini antara penyebab keputihan, dan kegatalan. boleh guna Feminine Wash JSD untuk merawat masalah dan ketidakselesaan mereka..

wanita yg tidak mempunyai masalah juga bole guna Feminine Wash susuk dara sbg perlindungan dan mencegah kepada white discharge (keputihan), kegatalan, bau faraj dan jangkitan pada vagina..

Miss V Feminin Wash- Wangikan Faraj 
RM 48
1 botol - 100ml
  Kegunaan Feminine Wash JSD:

Feminine wash JSD baunya wangi, dingin dan menyegarkan.
Ianya feminine wash berubat yang sesuai untuk keputihan. 
Sesetengah orang yang ada alergik apabila berpeluh dicelah peha dan gatal-gatal amat sesuai menggunakannya. Pada permulaan penggunaan akan rasa sedikit pedih dan kemudian pedih tu akan hilang. Feminine wash Susuk Dara tidak seperti produk lain yang hanya sekadar wangi tetapi tidak berubat dan mencegah keputihan.

Kandungan: 
herba arab, cengkih, extrak sireh dan manjakani.


Thursday, 5 December 2013

MAGIC SERI CAHAYA SOAP




MAGIC SERI CAHAYA SOAP (RM28.90/60GM)





KEGUNAAN:


1- WAJAH YANG BERJERAWAT BERBENJOL - BENJOL
2- KULIT MUKA YANG BERMINYAK

WAKTU PENGGUNAAN:
1- BANGUN PAGI SEBELUM MANDI
2- MALAM SEBELUM MASUK TIDUR.
3- SETIAP KALI SEBELUM BERWUDUK UTK SOLAT.

CARA PENGGUNAAN:

1- Basahkan sabun dan keluarkan buih.
2- Sapukan diwajah dan biarkan kering.
3- Selepas 2 minit bilas wajah sebersih bersihnya.

KESAN SERTA - MERTA:

1- akan terasa kulit wajah akan lebih halus dan lembut
2- akan terasa kulit wajah bebas dari minyak dan tidak melekit

KESAN JANGKA MASA PANJANG:

1- Jerawat akan cepat kering.
2- Minyak akan keluar bertambah banyak dan semakin hari semakin berkurang bergantung kepada kekerapan pemakaian
3- Pengelupasan ditempat paling aktif berminyak seperti ditepi hidung, atas hidung, pipi akan berlaku.
4- Pengelupasan tanpa menyakitkan akan berlaku dalam tempoh 2 ke 3 minggu pemakaian dimana sel - sel kulit mati akan disingkirkan.
5- Dalam beberapa tempoh kulit wajah akan bebas daripada jerawat dan minyak. sekaligus kulit wajah akan bertambah cerah dengan pengantian sel kulit baru yang lebih sihat.
Utk order,
Hubungi sy melalui sms/whatsapp 
0142293478


TESTEMONI:












Untuk free consultant sms/wechat/line : Sitilusz (014-2293478)


Anda guna anda Dapat



Thursday, 28 November 2013

COLLAGEN DELIMALICIOUS WHITE



COLLAGEN DELIMALICIOUS WHITE (RM100/12 sachet)



Mesti ramai yg tertanya2 apa hebatnya collagen ni?
Collagen ni ada pelbagai herba seperti
1. Manjakani
2. Halia
3. Sireh
4. Kacip Fatimah
5. Pegaga dan pelbagai herba lain

***Penting : Rasanya sedap dan mmg mudah telan..
KEBAIKAN
Selain untuk kecantikkan kulit ia juga berfungsi :
>> untuk mengetatkan dalaman,menguatkan cengkaman otot vagina
>> mencegah keputihan
>> mengencangkan payudara
>> menaikkan punggung
>> menyihatkan kuku dan rambut
>> menguatkan otot sendi
>> melewatkan penuaan
>> menghilangkan lingkaran gelap di bawah mata
>> menutup liang pori terbuka
>> Melaraskn berat badan & hormon
>> Menggebukn kulit
>> Anti Bakteria dn pmecatan toksin
>> Menghilangkn sembelit
>> Mngurngkn tekanan drh tggi
>> Anti PENUAAN
>> Memelihara kulit dr (jerawat)
>> Memelihara Rmbut
>> Kurangkn Kedutan,tmpt htm&selulit
>> Menegngkn breast,kulit dn put2
>> Menormalkn fungsi kelenjar tiroid
>> Mmbntu mningktkn metabolisma
>> Memberi kekuatan pd salurn drh
>> Mengurngkn pnykit sndi
>> Mengurngkn kcacatan kollagen
>> Meningktkn peredaran drh
>> Mencegah SAKIT BAHU dn JERAGAT
>> Slim up abdomen & pggung anda
>> Melembutkn kulit
>> Mngurngkn sakit pinggang
>> Mencegah ANEMIA
>> Mengisi rawan antara sendi
>> Mnguatkn tulang sinews dn ligamen
>> Mngurngkn sakit belakang
*sesuai untuk lelaki, wanita & remaja
***tidak sesuai untuk ibu mengandung

Harganya (tidak termasuk postage)


Tak biasa makan jamu???!! Dapatkan khasiat herba traditional di dalam suplemen collagen anda. Kulit menjadi putih bersinar, dalaman mantap ketat dan padat!!! MODEN, MODEN JUGA. JANGAN DIKETEPIKAN RAWATAN TRADISIONAL. COLLAGEN DELIMALICIOUS WHITE ADALAH RUMUSAN TERKINI COLLAGEN+HERBA TRADISIONAL UNTUK PENAMPILAN LUARAN DAN PENJAGAAN DALAMAN WANITA!! CUBALAH HARI INI UNTUK KESAN YANG MENAKJUBKAN!!


TESTEMONI:








Untuk free consultant sms/wechat/line : Sitilusz (014-2293478)


Anda guna anda Dapat

INTEM GEL



INTEM GEL (RM65/15ml)





Untuk masalah: 
<< kekeringan faraj
<< menyuburkan dinding  faraj dengan melancarkan peredaran darah pada tisu2 lembut 
     didinding faraj
<< herba akan mengaktifkan sel2 sensitif faraj seterusnya meningkatkan sensitiviti faraj 
      seterusnya meningkatkan ghairah terutamanya di bhg 'clitoris'
 << membantu mengembalikan intimasi/ghairah wanita. 
<<  amat elok utk mereka yg sudah menopos, 
<<  wanita yang tidak bernafsu tidak kira usia. 
<< gel ini berubat dimana ia boleh mencegah dan mengubati fungus di dalam faraj lalu mencegah keputihan.


KEBAIKAN

>> Mengetatkan bahagian item
>> memberi kepuasan maksimum
>> mencegah bau di tempat sulit
>> mencegah Pengeringan
>> membunuh bakteria & fungus
>> mengatasi masalah keputihan

CARA PENGGUNAAN: 


>>Picit gel ke jari penunjuk saiz sebesar 10sen dan masukkan ke dalam bahagian intim dan nikmatilah kepuasannya!! 



TESTEMONI:


Testimoni  - pengasas sendiri

saya pengguna intim gel JSD.
pagi sebelom sahur bangun2 sblom cuci muka kencing dulu. cuci dgn feminin wash. pastu insert intem gel. huhu beku odok ite. terus cerah biji mata. cerah sampai le. bila intim gel dah x rasa beku dan kering xrasa melekit pon. rasanya inilah susuk yg paling selamat n tdk jatuh rasa was2. mmg sure penuh yakin xde jatuh makruh. nak share smlm asar dah rasa lembik sbb lapo n panas... sblom bwuduk kencing dulu. pastu kita femininwash la. seger... bwuduk lg seger u...
pastu solat... fuh terasa ringan badan. pastu aktif je bjln cuci mata dipasar ramadhan n layan fb ;)
selamat bpuasa... get cool ya :-)








Untuk free consultant sms/wechat/line : Sitilusz (014-2293478)


Anda guna anda Dapat

HEAT DEEP LOCTION

DEEP HEAT LOCTION (RM48/110ml)




KEBAIKAN
》Melegakan sakit otot sendi
》Melegakan sengal-sengal badan
》Memanaskn badan da leher
》Menolong mencantikan bentuk badan
》Melegakan kembong perut
》Melegakan masalah angin



KANDUNGAN BAHAN
~air
~Glycerin
~Butylenes glycol
~Pepper extract
~Lemon grass
~Minyak castor, 
~Carbonmer
~EDTA
~Attantion
~Citrc acid
~Potassium Sorbate
~Sadium Benzoate



CARA PENGGUNAAN
Sapu pada kawasan yang terlibat  sehingga meyerap dan basuh tangan selepad menggunakan.

**jauhi daripada kanak2.

CARA GUNA:
1- sapu ditempat yg berlemak sahaja. * tak ada lemak tiada tindak balas.
2- mesti sapu ketika relax. * contoh ketika menonton tv, sedang berfb, ketika baca surat khabar.

AMARAN KERAS: tidak boleh digunakan ketika menjalankan kerja2 berat seperti mengemas, sedang bersenam.

AMARAN KERAS: tidak boleh disapukan dipipi kerana pipi adalah otot.
REKEMEN UNTUK TEMPAT – TEMPAT BERLEMAK:
1- BAWAH DAGU
2- PERUT
3- PINGGANG
4- PEHA
5- LENGAN

TINDAK BALAS DAN HERBA BERFUNGSI
1- serta merta selepas losyen menyerap RASA PANAS SUAM DARI DALAM bukan DIATAS KULIT.
• akan terasa sedikit gatal2.
• seterusnya rasa berpeluh yang keterlaluan.
• peluh yang luar biasa.
• lagi banyak lemak lagi banyak peluh yang akan keluar.
• REKEMEN lebih effectif bila di wrapping ditempat berlemak selepas sapuan.

JAMINAN KESELAMATAN:
lulus lesen kkm dan selamat digunakan.


TESTEMONI




INFO




Monday, 25 November 2013

MAGIC BODYSLIM SOAP



MAGIC BODY SLIM SOAP (RM 36.00/ 100GM)


KELEBIHAN:

>> membantu masalah gatal2/masalah kulit
>>menghilangkan selulit/rekahan perut

>>melicinkan rekahan tapak kaki

>>memudarkan kesan2 hitam di leher/lutut/siku dan tempat2 tersembunyi

>>menghilangkan daki dengan serta merta


KANDUNGAN BAHAN:


~Selain dari bahan2 aktif untuk memecahkan lemak di lapisan bawah kulit, sabun ini mengandungi banyak khasiat. 
~Ia mengandungi vitamin dari daun pegaga, seaweed, scrub beras dan bahan aktif untuk melembut dan melembapkan kulit. thats why kulit2 mati bekas2 kudis akan mengembang secara proses yg lembut semulajadi, 
~mengering menjadi kuping dan tanggal apabila discrub tanpa meninggalkan parut. 
~Vitamin dr pegaga n seaweed akan membentuk sel2 baru lalu menyubur, menyihatkan dan memutihkan kulit dan menghalang pembentukan parut. elok juga diguna pada perut yang pecah2 akibat regangan semasa mengandung.


CARA PENGGUNAAN:

1. Scrub ditempat2 yg banyak lemak, tapak kaki, tumit pecah, selulit
2. Biarkan beberapa minit untuk sabun tu meresap pada kulit, supaya sel kulit mati keluar, lemak tepu mencair dan juga parut kudis2 lama boleh hilang.
3.Kemudian baru bilas dgn air bersih.

  • Digunakan diseluruh tubuh terutama digosok ke paha dan bontot yg berselulit, pangkal
  • tangan iaitu antara lengan dan permulaan bahu, perut, pinggang,pinggul dan mana-mana bahagian yg berlemak, besar dan menggeleber. 
  • Penting juga digosok kepada bahagian berparut , celah kekotoran degil , badan berjerawat batu dan berbiji akibat lemak keras dan kesan luka.
  • Semasa penggunaan kulit akan berasa segar dan naturally dingin. 
  • Liang-liang kulit akan terbuka dan ini membantu penyerapan oleh satu bahan pelembab yang boleh melarutkan air dan lemak dibawah lapisan kulit . 
  • Penggunaan tumbuhan, buahan dan sayuran membantu melancarkan peredaran darah dan sebagai satu bahan anti bakteria dan kulat.
  • Penggelupasan perlahan dan penggantian kulit semulajadi serta menghasilkan kulit tubuh yang cantik, tegang , licin dan lembap serta membantu menghilangkan kesan parut seperti rekahan selepas beranak , kekotoran seperti kerak dan daki yang terpendam .
  • Lebih effect digunakan setiap kali mandi untuk shape dan kulit yang anda ingini.


TESTEMONI:


TESTIMONI 1:
Masalah Eczema

Anak seorang sahabat yang mengalami eczema dari usia 8 bulan, mula dengan kulit mengelupas 1 badan hingga menjadi kudis akibat alah pada makanan terutama pada seafood & ayam.... bila tersalah makan @ terpakai bedak @ lotion badan mula meradang kemerahan & timbul bintik2 air bisa & kemudian menjadi nanah & berkudis... luluh hati ibu & ayah melihat puteri kesayangan begini ;'(....... mula mencari ikhtiar pergi ke klinik, berjumpa pakar di hospital serta berubat secara tradisional... eczema yang dialami tiada juga kesudahan... on & off... bulan oct 2012 tawakal menggunakn magic body slim JSD... mula pakai kulit yang berkudis nampak kering & mengelupas.... mula risau imgatkn tak sesuai @ alahan... tapi dlm masa yang sama teruskan juga pakai MBSS sampai la hari ini.. Alhamdulillah kulit baby dah sembuh dari eczema... makan pun dah macam anak2 yang lain... Terima kasih pada Aimi Shoppe Stokis Jsd yang banyak bagi galakkan serta terima kasih pada pengasas JSD Honeydew Hanni kerana menghasilkn produk magic ni.


TESTIMONI 2:
tweett…tweettt..tweeet….sms masuk inbox lagi……
kak Putri, Sha nak kongsi ceta lagi ni…pagi tadi pasal MDHL [medicated deep heat lotion] yg kaw kaw rasanya tu…ini pula pasal sabun ni…Kak Puteri, serioussss Sha ckp kt akk ni…Sha tak sangka kak..dlm tempoh kurang dari 72 jam/3 hari guna sabun ni masa mandi, wash n sental kulit kat bdn ni..mana2 kwsn parut kudis, gatal-gatal yg ade kt bdn ni..semua Sha sental dgn sabun ni kak…yg Sha nak habaq kt kak ialah…sabun ni mmg buat Magic ea kak…sesuaiii dgn nama dia kan kak…sebab ape??? sebab Sha dpt rasa n nampak perubahan yg berlaku kak……

Parut dan Bekas2 kesan kudis gatal- gatal yg sya garu sbb alergik gigitan nyamuk dan miang serangga dah mengering dan menjadi keruping lah…jdnya, bila saya kuis-kuis sikit dan tarik kuping2 yg kering tu…dah nmpk nipis dan ade yg dah hilang parutnya…
Ya Allah kak…syukur sangat kak…sbb kesannya cukup baik bg org2 yg punya alergik kulit mcm Sha ni…dpt hilangkan parut pd kulit dgn cepat dan takde lagi kesan2 kudis/benjoi-benjoi kutil…Alhamdulillah kak…nnt nak suggest kt kawan Sha pulak lah…






Untuk free consultant sms/wechat/line : Sitilusz (014-2293478)

Anda guna anda Dapat

MEDICATED FEMININE WASH



MEDICATED FEMININE WASH (RM 48.00/ 100ML)

KELEBIHAN:

>> Merawat Keputihan dan kegatalan
>> Membasmi kuman dan fungus
>> nyaman dan memberi keselesaan pada mereka yg kerap berpeluh
>>Ia berubat, pekat dan boleh bertahan sehingga (2 bulan)

KANDUNGAN BAHAN:

~herba arab, 
~cengkih
~extrak sireh dan 


CARA PENGGUNAAN:
  • Sapukan feminine wash dari bukit n kelopak2 bunga kita.
  • Sapukan sampai kedubur hingga ke hujung belahan punggung tu.
  • Biarkan feminine wash tu ..kira sampai 30kali then baru bilas.
  • Anda akan terasa COOL, SEGAR DAN BERKEYAKINAN selepas ini.

TESTEMONI



Untuk free consultant sms/wechat/line : Sitilusz (014-2293478)
Anda guna anda Dapat